Bäst i test ingredienser

Testosteron spelar en viktig roll i mäns hälsa men är också fördelaktigt för kvinnor, vilket hjälper till med allmänt välbefinnande [1], sjukdomsrisk [2] och sexlyst [3].

Att ha optimala nivåer av testosteron är viktigt när du åldras (för både män [4] och kvinnor [5]!), Särskilt eftersom dess produktion tenderar att sjunka under senare år och sjunka med 1 till 2 procent per år [6]. Läs mer här om vilka som är bra!

Medan medicinska behandlingar kan användas för att förbättra låga testosteronnivåer, vänder fler människor sig mot naturliga och holistiska botemedel. Är du en av dem?

I den här artikeln utforskar vi de bästa naturliga ingredienserna och livsmedlen du kan lägga till din diet för att öka testosteronnivåerna . Om du vill göra en fördelaktig och effektiv skillnad till din testosteronmängd, fortsätt att läsa

bäst i test

Bäst i test ingredienser för testosteron tillskott och boosters

1. D-vitamin

D-vitamin

D-vitamin är det “solsken näringsämnet” som produceras när vår hud har direktkontakt med solen. Det är ett naturligt fettlösligt näringsämne som finns i få livsmedel, så det föreskrivs ofta som ett testosteron komplement eller andra testobooster supplement.

D-vitamin är känt för att bidra till benhälsa [7] och spelar en roll i muskelfunktionen [8] och immunsystemet [9].

Det har varit ett direkt samband mellan D-vitaminbrist och lågt testosteron – i en studie ökade deltagare som tillbringade mer tid i solen sina D-vitaminnivåer tillsammans med deras testosteron [10].

Kliniska bevis visar att exponering för solljus signalerar frisläppandet av luteinisering – ett hypofyshormon som producerar testosteron.

En studie som tittade på luteiniserande utsöndring efter exponering för starkt ljus hos 11 friska män fann att luteiniseringsnivåerna ökade med 69,5 procent efter exponering för starkt ljus tidigt på morgonen [11].

För att öka dina D-vitaminnivåer, försök att öka din exponering för solen (kom ihåg att skydda din hud) och ät mer D-vitaminrika livsmedel som svamp, äggulor, lax eller tonfisk.

Du kan också komplettera med en daglig D-vitamin-tablett – den rekommenderade dosen är 10 mikrogram (400 IE) om dagen [12].

2. Bockhornsklöver

Bockhornsklöver

Fenugreek / Bockhornsklöver är en av de äldsta medicinskt använda örter, med ursprung i traditionell Medelhavs-, indisk- och kinesisk medicin.

Dess extrakt används som ingredienser i ett antal vanliga produkter som te, kosmetika, tvålar och smaktillsatser – så du skulle kunna konsumera fenegrreek på något sätt utan att veta!

Fröerna av bukskydd luktar och smakar mycket som lönnsirap, vilket gör det till en vanlig ingrediens för att dölja smaken på medicinen.

Bockhornsklöver används för olika hälsoproblem, allt från fetma till hudtillstånd [13]. Den innehåller en bra mängd fiber, mineraler och vitaminer som järn som verkar göra det till en allomfattande hälsoelixir.

Nyligen har det undersökts för sin potential att naturligt öka testosteronnivåerna.

I en studie tog friska män mellan 43 och 70 år äggskalor under en 12-veckors period. De fann att deras totala serumtestosteron och fria testosteronnivåer ökade jämfört med placebo [14]. Läs mer här

En annan studie undersökte bukskyddens effekt på sexuell funktion och livskvalitet. 60 friska män i åldrarna 25 till 52 år konsumerade 600 mg fenegrreek eller en placebo-piller dagligen i sex veckor – deltarna med fenuskreek som rapporterade förbättringar i styrka, ökad libido och större energinivåer.

Du hittar bukkehornsklöver i hela frö, liknande blad eller malda pulver som kan användas i sallader eller indiska rätter. Det finns också som kosttillskott i kapslar.

3. Ingefära

Ingefära

Ingefära har länge använts i olika former för sina kulinariska och medicinska egenskaper. Ingefära innehåller en mängd föreningar och metaboliter som kan bidra till välbefinnande och läkning.

En av dess många hälsopåståenden är dess påstådda förmåga att minska inflammation, svullnad och smärta [15].

Studier av människor och djur har visat att ingefära har en positiv effekt på testosteronnivåerna. Enligt slutsatserna från en studie från 2012 ökade ett dagligt ingefäratillskott testosteronnivåerna med 17,7% under en tre-månadersperiod hos män med fertilitetsproblem [16].

Experter har också föreslagit att ingefära kan förbättra spermhälsan – en studie visade att det provocerade en ungefärlig 16% ökning av spermierna vid mätning av spermiernas hälsa [17]

Du kan lägga till färsk ingefära till smoothies, juice eller te eller ta det som ett tillägg. Vissa människor lägger till och med torkad ingefära i sallader.

4. Granatäpplen

Granatäpplen

Granatäpplen är en bra källa till fiber plus vitamin A och C, samt mineraler inklusive kalcium, kalium och järn.

Det är känt att de röda frukterna har antioxidantaktivitet tre gånger högre än grönt te och rött vin [18], vilket kan hjälpa till att skydda celler från skador orsakade av fria radikaler.

År 2012 studerades granatäpplen för deras effekt på testosteronnivåer hos friska män och kvinnor. Deltagarna drack ren granatäpplejuice under två veckor och visade en genomsnittlig ökning av salivtestosteronnivåer med 24%. Dessutom förbättrade de också humör och blodtryck [19].

Prova de massa frön av granatäppelfrukt på egen hand, i en sallad eller njut av dess fördelar i juiceform!

5. Tribulus Terrestris

Tribulus Terrestris

Frukten och roten till denna lilla lövväxt har använts medicinskt i traditionell kinesisk medicin och indisk Ayurveda-medicin för behandling av olika slags sjukdomar [20].

Människor använder Tribulus Terrestris för att behandla tillstånd som eksem och bröstsmärta. Merparten av sin forskning (som till stor del består av djurstudier) har fokuserat på dess potential att öka testosteronnivåerna och förbättra sexlysten hos individer med låga hormonnivåer.

I en 90-dagars studie på män med erektil dysfunktion ökade Tribulus Terrestris testosteronnivåerna med över 16 procent [21].

Forskare har också funnit att det kan öka sexlysten, med 67% av kvinnor med extremt låg libidos som upplever ökad sexuell lust efter att de tog Tribulus Terrestris-tillskott på 500-1 500 mg under en 90-dagarsperiod.

Tribulus Terrestris finns som tillägg i kapselform med rekommenderade doser som börjar på 250 mg [22] tre gånger om dagen.

6. Spenat

Spenat

Spenat är vanligast känt för sitt proteininnehåll, men det är verkligen en av de bästa dietkällorna till magnesium [23] – ett av kärnmineralerna som är involverade i muskelutveckling och reproduktionsfunktion hos män.

Det näringsrika innehållet i spenat har visat sig proteinera ögonen från skador på solljus [24], måttligt blodtryck [25] och bekämpa cancer [26].

Det är också packat med vitamin B6 och zink som har visat sig hjälpa testosteronproduktionen [27].

Magnesium har också visat sig ha ett positivt inflytande på anabol hormonell status, inklusive testosteron, hos män.

I en studie har idrottare och icke-aktiva individer kompletterat med magnesium under fyra veckor och båda grupperna upplevde höjda testosteronnivåer [28].

Ät mer greener som spenat och du kan höja dina magnesiumnivåer. Du kan lägga spenat till smoothies, grytor och sallader.

7. Ashwagandha

 

Denna vitala ört har konsumerats i över 3 000 år för att behandla olika hälsoplagor.

Tillhörande adaptogen-familjen har ashwagandha bevisat förmåga att minska stress, förbättra koncentrationen, öka energinivåerna [29] samt öka testosteronnivåerna [30].

Ashwagandha kan ha en kraftfull effekt på testosteronnivåer och reproduktiv hälsa.

I en studie konsumerade 75 infertila män ashwagandha och visade ökat antal spermier och rörlighet [31].

Det verkar medla denna effekt mer hos stressade individer på grund av dess potentiella förmåga att minska stresshormonet kortisol [32].

Ashwagandha finns i kosttillskott som finns i 300 mg tabletter och kan konsumeras två gånger dagligen efter en måltid.

Det finns också i andra former såsom flytande extrakt, pulver och till och med te.

8. Ägg

 

Ett ägg om dagen håller läkaren borta, eller hur? Ägg är en utmärkt proteinkälla och inte så skadlig som du kanske tror.

De är syltfyllda med hälsosamma omega-3-fettsyror, kraftfulla antioxidanter och mineraler som zink, järn och fosfor. D-vitamininnehållet i ägg bidrar också till deras positiva effekt på testosteronnivåer.

Ägg ger ett hormonuppsving genom sina äggulor, som är rika på kolesterol i kosten och enomättade och fleromättade fetter – dessa näringsämnen kan ha en positiv påverkan på hormons hälsa.

Ägg innehåller också asparaginsyra [33], en aminosyra som utlöser produktionen av testosteron [34].

Om du redan lider av hjärtsjukdom eller har en hög risk för hjärtsjukdom av andra orsaker, bör du äta högst tre ägg per vecka.

9. Ostron

 

Ostron är kända som världens afrodisiakum och även om de inte ser särskilt aptitretande ut, är de fyllda med viktiga vitaminer och mineraler inklusive vitamin B12, vitamin D, järn och selen.

Det viktigaste är att de är rika på zink, ett mineral som är känt för att höja testosteron [35] .

I en studie visade män som fick 30 mg zink varje dag ökade nivåer av gratis testosteron i deras kroppar [36] .

Ostron kan avnjutas i pastarätter, skaldjurssoppor eller grytor. Kom ihåg att äta ostron med försiktighet och koka dem noggrant för att undvika infektioner.

10. Zinktillskott

 

Zink kan också tas som ett komplement för att behandla en mängd sjukdomar. Eftersom det inte kan lagras av kroppen, måste du se till att du konsumerar zink varje dag.

Zink finns i olika former, alla som påverkar din hälsa på olika sätt. Några inkluderar:

  • Zinkglukonat – den vanligaste formen och läggs vanligtvis till kalla botemedel [37] såsom nässpray.
  • Zinkpikolinat – anses vara den bästa formen av zink eftersom det kan absorberas bättre av din kropp [38].
  • Zinkacetat – har en roll som en sammandragande och läggs ofta till pastiller för att minska symtom på förkylning [39].

Zink spelar en roll i den allmänna hälsan, påverkar immunsystemet och aktiverar enzymer av proteinmetabolism.

Det finns starka bevis på att zink kan påverka testosteronproduktionen. I en studie på idrottsutövare på elitnivå visades zinkuppbyggnad förhindra ett tillfälligt dropp av testosteron och hjälpa till att återhämta sig när idrottare tränade till full utmattning.

Det är möjligt att ta in för mycket zink, så var försiktig med din dosering. Den rekommenderade dagliga dosen är mellan 11 mg för män och 8 mg för kvinnor [41].

11. Fet fisk

 

Fisk som makrill, lax och sardiner bidrar till minskad inflammation i kroppen på grund av deras rika omega-3-fettsyrainnehåll [42]. Omega-3 kan också hjälpa till att förebygga hjärtsjukdomar [43].

Fet fisk är viktig för testosteronproduktion eftersom den bidrar till syntesen av testosteron.

Oljan från fisk har visat sig modifiera sammansättningen av fettsyror i testiklarna och påverka testikelfunktionen [44] – förändring av testosteronmetabolismen. Processen kan leda till en ökning av testiklar testosteron.

En annan bonus – att äta fet fisk kan ge din kropp fördelar som går utöver ökat testosteron.

12. Dehydroepiandrosteron (DHEA)

 

DHEA är ett hormon som naturligt produceras av din kropp i binjurarna. Naturliga nivåer tenderar att toppa i tidig vuxen ålder och minskar långsamt när du åldras.

DHEA har undersökts för sin effektivitet vid behandling av olika tillstånd. Det kan hjälpa till att öka bentätheten, särskilt hos kvinnor [45], förbättra symtom på depression [46] och kan ha en positiv inverkan på kroppens sammansättning [47].

DHEA-tillskott har studerats för att påverka testosteronproduktionen.

I en studie på medelålders och unga män visade DHEA-tillskott sig förhöjda fria testosteronnivåer hos medelåldersa män efter högintensiv intervallträning [48].

DHEA kan också påverka libido och sexuell funktion hos kvinnor positivt [49].

Du kan ta DHEA som ett komplement. En dos på upp till 50 mg per dag är ganska typisk [50].

13. Brasilien nötter

 

Brasilienötter är en tät och mycket näringsrik källa till mineralet selen.

De är förpackade med många mineraler inklusive magnesium, fosfor, zink och vitamin E, vars innehåll kan variera beroende på klimat och jord de odlas i [51].

På grund av sitt seleninnehåll kan brasilanötter hjälpa till att öka testosteronnivåerna. Brasilianska nötter sägs innehålla ett genomsnitt på 96mcg selen per mutter, även om vissa kan innehålla så mycket som 400mcg per mutter! [52]

Men varför är selen viktigt för testosteron? Selen är ett spårmineral som spelar en viktig roll i reproduktion, DNA-syntes och sköldkörtelhormonmetabolism [53].

Det har sagts att infertila män ofta lider av olämpliga selenivåer. I en studie där 200 deltagare tog 200 mikrogram selen dagligen under 26 veckor ökade deras testosteron med ~ 2nmol / L [54].

Du kan höja dina selenivåer genom att äta bara två brasilienötter om dagen [55].

14. Vitlök

 

Gör dina myntverk redo, du kommer att behöva dem.

Vitlök är ett näringsvärde kraftverk rikt på essentiella vitaminer och mineraler som C-vitamin, B6 och selen. Vitlök är kalorifattig och förknippas med en rejäl mängd hälsofördelar.

Det har visat sig sänka blodtrycket [56], skydda mot oxidativ skada i kroppen [57] och kan också ha en positiv effekt på artros [58].

Experter har föreslagit att vitlök utlöser frisättningen av luteiniseringen, hypofyshormonet som reglerar produktionen av testosteron.

I en djurstudie som genomfördes på råttor, visades vitlök öka testikel testosteron i kombination med en proteinrik diet [59].

Färsk vitlök innehåller fler näringsämnen än dess pulverekvivalent, så tänk på detta när du gör din nästa matbutik!

Bäst i test av ingredienser – Maxulin

Testosteron är viktigt för att balansera olika processer i kroppen, särskilt för mäns fysiska och sexuella utveckling.

Hur kan du veta om du har låga testosteronnivåer? Tecknen är subtila, men kan innehålla låg libido, trötthet, ökat kroppsfett eller humörsvängningar. Du kan bland annat läsa mer om Maxulin och dess ingredienser / innehåll.

Lär känna dina testosteronnivåer och vidta stegen för att optimera dem för det totala välbefinnandet.

Att öka testosteronnivåerna kan hjälpa till med en hälsosam förändring i din diet, men detta är inte ett botemedel mot hypogonadism.

En läkare kan bekräfta om du har farligt låga nivåer av testosteron och ge råd om rätt behandling för dig.