8 steg för mer skäggstillväxt

Det spelar ingen roll vilka trender som är populära idag, ansiktshår kommer alltid att representera den maskulina personan som killarna vill ha och kvinnor älskar.

Att kunna sköta ditt skägg på rätt sätt är lättare sagt än gjort, och att växa det robusta utseendet kräver lite arbete för nästan varje kille.

Även om det kanske inte finns ett enda trick för att utveckla det fantastiska ansiktshår som gör damer galen, finns det enkla steg för att öka testosteron och skäggstillväxt oavsett om du vill ha det fulla skägget eller den sexiga geten.

skägg

Testosteron och skäggstillväxt

Det sägs ofta att genetik har det sista ordet när det gäller skäggstillväxt. Därför utvecklar vissa män ett lyxigt, tjockt skägg , medan andra kämpar med ett fläckigt skägg eller inget skägg alls .

Sanningen är att de hormoner som ansvarar för skäggstillväxt är testosteron och dihydrotestosteron (DHT).

Medan testosteron är ansvarigt för grundning av hårsäckar, främjar DHT linjär ansiktshårtillväxt.

Enkel logik innebär att män med högre nivåer av testosteron och DHT kan se betydligt mer ansiktshårtillväxt än män med lägre nivåer av dessa hormoner.

Förekomsten av testosteron och DHT betyder inte att du automatiskt kommer att kunna odla ett tjockt skägg.

Om dina hårsäckar är mer känsliga för dessa hormoner kommer ditt skägg troligen att utvecklas vid en tidigare ålder.

Känsligheten för testosteron och DHT kan emellertid påskynda håravfall hos män.

Detta innebär att ett starkt, friskt skägg ofta går hand i hand med att tappa huvudet håret förr, men detta är inte regeln för varje man.

Lägre nivåer av testosteron betyder inte nödvändigtvis att ditt skägg alltid kommer att vara fläckigt eller att du inte kommer att kunna odla det alls. Det betyder helt enkelt att ditt skägg troligen kommer att växa långsammare.

Lyckligtvis finns det sätt på vilka du kan öka testosteronnivåerna, och därför din skäggstillväxt.

Vetenskapen säger att det finns tre faser av hårtillväxtcykeln: anagen, katagen och telogen.

När du ökar testosteronnivåerna blir det andra och tredje steget mycket kortare. I ett nötskal kommer testosteron att förbättra din skäggstillväxt.

Hur man ökar tillväxten av testosteron och skägg

Nu när du vet att testosteron är den väg som leder till ett tjockare och snabbare växande skägg är det dags att lära sig på vilka sätt du kan öka testosteronproduktionen i ditt system.

Det finns två av dem – onaturliga och naturliga sätt att öka testosteron och skäggstillväxt.

När det gäller onaturliga alternativ är de mest använda anabola steroider och kosttillskott. De har visat sig hjälpa ditt skägg, kropps- och ansiktshårtillväxt.

Med användning av syntetiska produkter finns det emellertid alltid många nackdelar och potentiella hälsorisker.

Syntetiskt testosteron är en steroid som man injicerar in i deras system med en spruta, och kroppen har ingen kontroll över det.

Att fluktuera doseringen gör ingen skillnad, och du är fortfarande benägen att dess biverkningar.

bild

När du börjar använda den här versionen av testosteron kommer din kropp att sluta producera friska nivåer av testosteron, och den kommer att börja förlita sig på den konstgjorda.

Även om du slutar injicera det syntetiska testosteronet kan skadorna inte ångras. Testosterontillskott kan påverka ditt hjärta, lever, hjärna och endokrint system.

Detta gör att du är mer benägna för hjärtattacker eller misslyckande, stroke, hormonell obalans, depression, aggression, akne, testikelskrympning, håravfall, minskad fertilitet och förstorad prostata.

Nu vet du om alla hälsorisker som medföljer testosterontillskott. Om du bryr dig om din hälsa, välj mer naturliga sätt att öka testosteronnivåerna.

När allt kommer omkring finns det så många av dem och de är mycket säkrare än anabola steroider.

Steg 1. Förbättra tillväxten av ansiktshår

Börja med att ändra din diet för att börja förbättra hårtillväxten. Det är verkligen så enkelt – ät hälsosamma livsmedel som ökar ansiktshårtillväxten .

Även om många organisationer som Center for Disease Control & Prevention rekommenderar 50+ gram protein varje dag, behöver detta endast vara cirka 25% av ditt dagliga kaloriintag.

Steg 2. Öka testosteronnivåerna

Om du inte är medveten om att testosteron och skäggstillväxt går hand i hand är här en möjlighet att förbättra utseendet på ditt skägg som gör något du antagligen redan gillar.

Att öka testosteronet genom dina träningspass genom att spendera mer tid på gymmet eller köra en extra mil om dagen kommer att ha en direkt inverkan på hälsan i dina ansiktshårsäckar.

Bänkpressar, deadlifts, knäböj och rader, alla riktade träningsrutiner som ökar dina testosteronnivåer kraftigt.

Steg 3. Fukta ditt skägg

Gör det till en poäng varje morgon och natt att massera i den förstklassiga Beardoholic Natural Beard Oileller liknande fuktighetskräm för att hålla huden runt skägget friskt.

Fuktighetskräm hjälper till att lindra den irriterade huden och gör den mjuka och smidigare.

Om du har torr hud under skägget , ska du tvätta den med en mild skäggtvål som Dr. Squatch Pine Tar Soap  och applicera fuktighetsgivare oftare för att eliminera klåda och obehag.

Vårt val: Ärlig Amish Beard Balm Leave-In balsam

Steg 4. Skydda din hud

När du tränar mer regelbundet ökar du testosteron och skäggstillväxt, men du ökar också svettningar och hudirritation.

Använd en skäggtvätt av hög kvalitet för att eliminera detta problemi duschen varje dag. Detta kommer inte bara att hålla ansiktshårsäckarna friska, det kommer också att stimulera fortsatt ansiktshårtillväxt, mer info här.

Steg 5. Undvika stress

Du vet antagligen redan detta, men höga stressnivåer leder till minskade testosteronnivåer och mindre skägg i ansiktet.

Om du lyckas begränsa dina stressnivåer kommer testosteronet att höjas avsevärt. Även om att undvika stress verkar ibland omöjligt, kan du lära dig några tekniker som kan hjälpa dig på vägen.

När du börjar bli stressad, försök att andas djupt eller träna. Yoga och meditation kan också vara till hjälp.

Kaffe kan göra dig irriterad och spänd, så mer vatten och mindre koffein är alltid ett bra recept för att minska stress.

Att tänka och prata om arbete utanför kontoret och kontrollera din telefon eller e-post på morgonen är några aktiviteter du kommer att vilja eliminera om du vill undvika stress och växa ditt skägg snabbare.

Steg 6. Få mer sömn

Alla vet hur mycket din hälsa kan dra nytta av goda sömnvanor. Dåliga sömnvanor, bland andra nackdelar, kan och kommer att sänka ditt testosteron.

Steg 7. Ta testosteron tabletter / tillskott

Zink, magnesium och D-vitamin är kända som naturliga testosteronmaksimatorer. De kan tas via mat eller kosttillskott och så kallade testosteron tabletter.

Den rekommenderade doseringen av zink på en dag är cirka 11 mg. Zink kan hittas i kyckling, nötkött och fläskkött, skaldjur, nötter, frön och havremjöl.

Allt mellan 420 mg och 750 mg magnesium är normal daglig dos. Mat som är rik på magnesium är bananer, russin, frön, avokado, spenat, grönkål, fisk och broccoli. Läs mer om testosteron tillskott här.

D-vitamin finns i lax, lever, ost, apelsinjuice, tonfisk, makrill och äggulor.

Steg 8. Skär på socker

Efter att du har konsumerat sockerlösningar dricker dina testosteronnivåer betydligt.

Om du vill ha en glänsande skägghårtillväxt bör du inte konsumera läsk, läsk eller sportsdrycker. Te är tillåtet, men försök att konsumera det utan att tillsätta extra socker.

Där går du, alla naturliga sätt att öka testosteron, skäggtillväxt och hårsäckar hälsa på ett ställe.

Med så många friska sätt att göra det borde det vara lätt att undvika onaturliga sätt att öka testosteron som kan skada din hälsa.