Hur testosteronnivåer påverkar muskeltillväxt och fettförlust

Om du frågar den genomsnittliga tränande mannen vilken fysisk faktor som mest påverkar muskeltillväxt och fettförlust skulle de antagligen svara på ”testosteronnivåerna.” Och de har rätt!

Testosteron är verkligen en primär hormonell drivkraft för muskeltillväxt. Forskning har visat att anabola steroider, som drastiskt höjer testosteronnivåerna, givna till och med unga, friska män, kan orsaka muskeltillväxt och fettförlust utan speciellt mycket träning (dock med en rad olika farliga biverkningar). Således skulle det vara rättvist att anta att ju högre testosteronnivåerna är, desto mer muskler bygger vi och smalare blir vi, eller hur? Det är där saker blir intressanta.

muskeltillväxt och fettförlust

Testosteronnivåer och muskeltillväxt

Vi vet redan att dramatiskt höjning av testosteronnivåer inducerar muskeltillväxt. Ja, om du tar tillräckligt med de rätta steroiderna kommer dina testosteronnivåer att öka, och om du lyfter vikter regelbundet kommer du att kunna uppnå mer muskeltillväxt än om du var drogfri.

Men här är något som de flesta inte vet: Fluktuering av testosteronnivåer inom det fysiologiska normala intervallet påverkar inte muskeltillväxten. Det vill säga, om dina testosteronnivåer är normala, och du ökar dem till en högre nivå kanske du känner dig lite bättre och märker en ökning av libido osv … men det kommer inte att göra det möjligt för dig att bygga mer muskler.

Charles R. Drew University of Medicine and Science genomförde och publicerade en studie för ungefär ett decennium sedan där de administrerade olika mängder  testosteron-enanthat  tillsammans med läkemedel för att hämma naturlig testosteronproduktion till unga, friska män under 20 veckor.

Ökning av testosteron

Medan högre testosteronnivåer gav större muskelvinster, var det inte så uttalat som du kanske tror. Vad forskare fann var att så länge testosteronnivåerna låg inom det fysiologiska normala intervallet, mellan 300-1000 ng / dl, förändrades inte muskeltillväxten så mycket. Det vill säga att försökspersonerna på den låga änden av normala inte var så långt bakom försökspersoner i höga änden när det gäller muskelväxt.

En statistiskt signifikant ökning av muskeltillväxten sågs inte förrän testosteronnivåerna överträffade toppen av ”normal” med cirka 20-30%. Nu har denna studie en begränsning: försökspersoner inte träning. Medan de totala mängderna av muskler och styrka som uppnåtts tydligt skulle ha varit högre om de hade varit viktlyftande, skulle förhållandet mellan testosteronnivåer och den totala muskelväxten fortfarande ses.

Fler studier

Detta visades delvis av en annan studie, denna gång genomförd av McMaster University med unga, motståndstränade män.

Försökspersoner tränade 5 gånger per vecka under 12 veckor och följde ett vanligt dietprotokoll (högt proteinintag, näring och vitaminer efter träning osv.). Studiens primära resultat var att de övningsinducerade piggarna i anabola hormoner som testosteron, tillväxthormon och IGF-1, som alla förblev inom fysiologiska normala intervall, inte hade någon effekt på den totala muskeltillväxten och styrkvinsten.

Det vill säga, alla försökspersoner gav ökning i muskler, men variationerna i storleken på hormonspikarna bland dem hade ingen inverkan på resultaten.

Viktigt om testosteron tillskott och olagliga tillägg

Den viktigaste takeaway här är inte att du ska ta steroider, men att saker du kan göra för att naturligt höja dina testosteronnivåer är osannolikt att påverka din muskeltillväxt. Och med tanke på steroider, ovanstående resultat är i linje med steroidforskning också. Du hittar mer information om testosteron tillskott här.

Till exempel genomförde forskare vid Maastricht University en omfattande granskning av litteratur relaterad till användningen av anabola steroider och fann att muskelvinsterna hos personer som deltar i motståndsträning medan de anabola steroider oftast varierade mellan 2-5 kg över på kort sikt (mindre än 10 veckor). Den största mängden muskeltillväxtforskare fann var 7 kg under 6 veckors tyngdlyftning medan de var på steroider.

Testosteronnivåer och fettförlust

Forskare fann att fluktuationer av testosteron inom det fysiologiska normala intervallet hade betydande effekter på kroppsfett procent.

Ju högre testosteronnivåer, desto smalare var de. Och omvänt, desto lägre testosteronnivåer, desto fetare var de. När forskare minskade vissa försöks testosteronnivåer från basvärden på 600 ng / dl till cirka 300 ng / dl såg de en dramatisk ökning av fettmassan med 36% .

Även om de exakta mekanismerna bakom detta inte är helt uppfattade ännu, har forskning visat att testosteron direkt hämmar skapandet av fettceller  och att lågt testosteron är en bidragande faktor till fetma.